Żarówki ksenonowe to żarówki z palnikiem wyładowczym. Można powiedzieć, że są one rodzajem świetlówek. W tego typu żarówce po obu stronach szklanej rurki są umieszczone elektrody. Sama rurka jest wypełniona ksenonem, czyli rodzajem gazu. Posiada on domieszki innych substancji. Kiedy do tych elektrod podłączymy prąd, pojawi się między nimi łuk elektryczny, który daje bardzo silne światło. Ksenony zostały użyte pierwszy raz w 1992 toku, ale jest to drogi i skomplikowane rozwiązanie.
Początkowo lampy samochodowe ksenonowe świeciły zbyt mocno, dlatego też producenci zaczęli produkować żarówki o mocy 2000 lumenów. Jest to jednak niewiele więcej niż standardowa żarówka H7. Jednakże cena H7 to ok. 35-40 zł, a za xenony musimy zapłacić wielokrotnie więcej, bo nawet 500 zł za jedną żarówkę. Wytrzymałość lampy ksenonowej to ok. 2,5-3 tysiące godzin, czyli nawet kilka lat eksploatacji.
Żarówki samochodowe LED – jak działają?
LEDy do samochodu pojawiły się pierwszy raz w 2006 roku. Wtedy były to drogie i skomplikowane żarówki. Świetnie sprawdzają się do jazdy w dzień. Ich koszt produkcji spadł, a ceny są coraz niższe, dorównując powoli cenom halogenów. Jak działają światła LED do samochodu? Opierają się na półprzewodnikowej technologii. Choć wydaje się, że LEDy się nie nagrzewają, to jednak nie jest prawda. Takie żarówki są zimne z przodu, ale z tyłu nagrzewają się. Dlatego też potrzebują chłodzenia. Bez niego będą świecić gorzej. Z kolei zimą, bez źródła ciepła, mogą zamarzać. Wymagają ustawienia odpowiedniej cyrkulacji powietrza we wnętrzu lampy.
W porównaniu do lamp ksenonowych, LEDy składają się z wielu diod, dzięki czemu można sterować ich mocą. Dzięki temu można je dostosować do panujących na drodze warunków. Są to wyjątkowo wytrzymałe żarówki, ponieważ potrafią świecić nawet 100 tysięcy godzin. Zdarza się, że przez cały okres eksploatacji pojazdu nie trzeba ich ani razu wymieniać. Dla porównania to ponad 10 lat świecenia non-stop.
Co lepsze – lampy samochodowe ksenonowe czy LEDowe?
Odpowiedź nie jest prosta. Światła ksenonowe o mocy 3200 lumenów dają o wiele mocniejsze światło niż żarówki LED. Jednakże LEDy nowej generacji, które pozwalają na sterowanie oświetleniem są o wiele bardziej uniwersalne i sprawdzą się w praktycznie każdych warunkach drogowych. Wydajność żarówek LED jest o wiele większa i dzięki niej nie trzeba tych żarówek wymieniać. W przypadku ksenonów, długość działania jest krótsza, więc żarówki należy wymieniać co kilka lat.
Źródło: Basic