Większość diesli jeżdżących po drogach, posiada jako podstawowe wyposażenie filtr cząsteczek stałych, czyli inaczej mówiąc filtr dpf. Najczęściej przez pierwsze 120-200 tysięcy kilometrów przebiegu pojazdu jego działanie jest praktycznie niezauważalne. Im większy jest jednak przebieg, tym wyższe ryzyko problemów z filtrem. Co zrobić w momencie pojawienia się kłopotów z filtrem cząsteczek stałych?
Jak można naprawić filtr DPF?
Możliwości naprawy filtra cząsteczek stałych jest co najmniej kilka, a wśród nich należy wymienić:
- czyszczenie,
- regenerację,
- wymianę.
Czyszczenie DPF
Pod określeniem czyszczenie dpf, kryją się różne sposoby na przywracanie tego elementu do sprawności. Powstają liczne preparaty do tego celu. Trzeba je wpuścić do filtra, a ich działanie ma za zadanie go oczyścić. Niektóre osoby zachwalają takie rozwiązanie, są jednak i tacy, którzy uważają je za nieskuteczne. Czyszczeniem filtra można określić także mycie, dzięki przepłukiwaniu jego środka przy pomocy specjalistycznej maszyny. Filtr DPF podłączany jest do maszyny czyszczącej, a dzięki specjalnej rurze wlewana jest do niego woda zawierająca środek myjący.
Wymycie filtra może być tańszym rozwiązaniem, aniżeli jego regeneracja, ale prowadzi także do szybszego, ponownego zapychania się filtra. Środek filtra z ceramicznym wkładem musi zostać dokładnie osuszony. Jeśli do tego nie dojdzie, w środku będą się łatwo gromadziły nowe zanieczyszczenia, przyklejając się do jego ścianek. Woda obecna wewnątrz filtra będzie się łączyła z sadzą i kolejny raz pojawi się kontrolka check engine. Mycie filtra DPF przy pomocy specjalnej maszyny można także określić ich swoistą regeneracją, gdyż celem przywrócenia sprawności wykorzystywany jest dotychczasowy filtr DPF.
Regeneracja DPF
Poza możliwością czyszczenia, możliwa jest także przeprowadzić regeneracja dpf. Najważniejszym jej założeniem jest skorzystanie z dotychczasowych podzespołów w celu przywrócenia jego właściwej sprawności.